13. listopadu 2024, Praha
V Česku dosud chyběl přehledný katalog nejvýznamnějších online médií, který by poskytoval základní informace v nepřehledném digitálním světě. Mapa médií přináší objektivní a komplexní přehled o českých online médiích, včetně informací o jejich vlastnictví, transparentnosti a míře vlastního originálního obsahu.
„Podařilo se nám zatím zmapovat okolo 400 webů a další stovky nás ještě čekají a už dnes víme, že česká mediální krajina je mnohem pestřejší, než si myslíme,” říká vedoucí projektu Josef Šlerka.
V Mapě médií jsou zpracovány oblasti Zpravodajských a komentářových portálů, Ekonomických a finančních webů, Bulvárních a lifestylových webů, Regionálních webů, Kulturních webů, IT a technologických webů, Sportovních webů a Zájmových webů. Počet zařazených médií se dále rozvíjí.
„Největší problém mají weby s označováním reklamy. Dvě třetiny z nich ji nemají správně označenou. Do budoucna bychom rádi přidali další hodnotící kritéria a zapojili umělou inteligenci pro další analýzy obsahu,” říká vedoucí týmu kodérů Klára Tejchman.
Tento nástroj doplňuje projekt MediaRating, který hodnotí dodržování novinářských a vydavatelských norem. Zatímco MediaRating přináší detailní hodnocení vybraných titulů, Mapa médií si klade za cíl nabídnout informovaný přehled celkové mediální online scény v ČR. Snaží se tak upozornit média na základní problémy v oblasti transparentnosti vlastnictví a otázky autorství textu, aby se posilovala celková kvalita a důvěryhodnost médií. Důraz klade na základní vlastnickou a redakční transparentnost, oddělení reklamního obsahu od redakčních textů a podíl převzatého obsahu.
„V celém západním světě ne náhodou v poslední době vznikají různé žebříčky či katalogy online médií. Demokratizace online světa má za důsledek také jeho značnou nepřehlednost, takže čtenář často ani netuší, jaké médium právě čte. Mapou médií chceme u konzumentů posílit informovaný výběr a nabídnout jim nástroje, které jim v tomto směru pomohou,” dodává výkonný ředitel NFNZ David Klimeš.
O NFNZ (www.nfnz.cz)
Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje mediální projekt MediaRating. V neposlední řadě NFNZ obhajuje zájmy novinářské obce a spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí.
Více informací poskytne:
Pavla Mikešová, projektová manažerka NFNZ
[email protected], 728 631 227