Podpořte nás
Chci odebírat novinky
e15
A-

e15

Zpět
E15 je zpravodajský ekonomický deník, založený v roce 2007 vydavatelskou společností Mladá fronta. Od dubna 2016 patří do holdingu Czech Media Invest Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a Romana Korbačky. (Zdroj: Wikipedia). Sociální sítě: Facebook, Twitter

Vydává CZECH NEWS CENTER a.s. (IČ: 02346826). 100 % akcií vlastní CZECH MEDIA INVEST a.s. (IČ: 24817236).50 % akcií vlastní Daniel Křetínský, 40 % Patrik Tkáč, 10 % Roman Korbačka.

Společnost Energetická a průmyslová holding, a.s., patřící z více než poloviny Danielu Křetínskému, podniká v oblasti energetiky, která je typickým příkladem státem regulovaného odvětví. Společnost Energetická a průmyslová holding a jeho dceřiné společnosti mají v Hlídači státu uvedené vysoké objemy smluv se státem.

Data pro kódování jsou za období říjen 2022 až srpen 2023.

  • B

    Dostupné informace o majiteli/vydavateli a jeho případný střet zájmů

    MediaRating hodnotí, zda: je v daném médiu lehce dohledatelný majitel/vydavatel se všemi kontaktními údaji (vč. sídla a IČ) a vlastník je uvedený v Evidenci skutečných majitelů. Ve Veřejném rejstříku a Sbírce listin jsou uloženy v řádném termínu všechny základní dokumenty, zejména účetní závěrky. Médium nemá být v byznysovém konfliktu zájmů. Pokud již je, má na něj v konkrétních případech upozorňovat.

    Vydavatelé a majitelé mohou být ve střetu zájmů například při podnikání ve státem regulovaných odvětvích, při vysokém objemu přímých obchodů se státem, při popisování témat či kauz, ve kterých majitel podniká nebo se angažuje. Konflikt zájmů také zpravidla nastává, pokud vlastní zároveň reklamní či mediální agenturu



    Poznámka: Na webu justice.cz není zveřejněná účetní závěrka k roku 2022. Majitel je v konfliktu zájmů, protože podniká v oblastech silně regulovaných státem a má vysoký objem smluv se státem. V autorských článcích web o byznysu svých vlastníků obykle informuje.

  • A

    Dostupné informace o redakci.

    MediaRating hodnotí, zda jsou snadno dostupné základní informace o redakci (např. členové kmenové redakce nebo jejich profily). Čtenář by měl snadno najít organizační strukturu redakce média včetně možností, jak redaktory kontaktovat (e-mail, kontaktní formulář apod.). Pokud je článek podepsán zkratkou, mělo by být jasné, jakému autorovi zkratka patří (nejlépe proklikem na kontakt či profil příslušného redaktora)
  • A

    Práce se zdroji.

    Výchozí zdroje při přebírání tématu či obsahu by měly být jasně označené. Pokud téma článku, tématu či obsahu není původní, mělo by to být řečeno v úvodu textu. Pokud je zpráva převzatá z jiného zdroje, např. New York Post, měl by být tento zdroj uveden i jako autor, zpráva by neměla být podepsána jen editorem z redakce (je možné označit např. překladatele článku). V případě on-line médií má být odkaz na původní on-line zdroj řešený prolinkem, pokud je to technicky možné. Prolink není nutný při převzetí agenturního článku nebo tiskové zprávy (a v jiných odůvodněných případech, jako je např. přímý přepis televizního zpravodajství)

  • A

    Práce s fakty.

    Čtenář by měl mít v článcích dostatek informací a argumentů, které mu dávají možnost vytvořit si vlastní názor a dávají věci do souvislostí. U názorových a analytických textů souvislosti a fakta dokládají předkládané závěry či stanoviska. Pokud tomu tak není (k čemuž redakci může vést například přesvědčení “to je přece každému jasné nebo obecně známé”), nutně to neznamená, že obsah není pravdivý nebo je zavádějící – relevanci sdělení ovšem vzhledem k absenci faktů čtenář nemůže posoudit

  • A

    Rozlišování žánrů

    Jednotlivé novinářské žánry mají být jasně oddělené, což se týká především zpráv a publicistických formátů (názory, komentáře, glosy, fejetony, “kurzívy”, reportáže, analýzy apod.). MediaRating hodnotí, zda jsou jednotlivé žánry pro čtenáře transparentně rozlišené a zda zprávy neobsahují názorové a komentativní prvky. Odlišení musí být pro čtenáře snadno odlišitelné, například označením stránky nebo jasným pojmenováním rubriky

  • A

    Přiměřená důležitost článků, clickbait.

    MediaRating v tomto kritériu hodnotí, zda média uměle nezvyšují atraktivitu a důležitost článků. Titulky mají odrážet skutečný obsah textu. Pokud jde o zprávu, pak nemá její text obsahovat expresivní výrazy. Doprovodné fotografie u článků nemají být urážlivé nebo zavádějící. Redakce by neměla uměle zvyšovat důležitost zprávy a popisovaného tématu, například překládáním zahraničních jmen, absencí domicilu nebo odkazováním na jiná, ale jen okrajově související, důležitější témata. Stereotypizace a zobecňující tvrzení, která nejsou podložena ničím jiným než ojedinělým skutkem, zkreslují obsah a do novinářské práce nepatří

  • B

    Odlišení reklamy.

    MediaRating hodnotí, zda jsou reklama a ostatní komerční formáty odlišeny od redakčního obsahu. Komerční formáty mají být zřejmé na první pohled, mají být řádně označeny a neměly by být ve stejné grafické úpravě jako redakční články - tedy odlišeny např. fontem písma, rámečkem, podtiskem apod.



    Poznámka: Reklama má stejný grafický design jako ostatní redakční obsah. Je označena nápisem "Reklama" nad titulkem článku.

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.