Covidová pandemie přinesla mohutné investice veřejných rozpočtů do ochranných prostředků, antigenních a PCR testů a dalšího zboží a služeb. Některé z těchto nákupů ve zvláštním režimu za nouzového stavu provází řada otazníků.
Klíčovou otázkou pak je, zda a nakolik mohly případné obchodní zájmy ovlivnit i podobu jednotlivých protipandemických opatření, zda měly vliv na zvolenou strategii testování a podobně. Proč například zůstávala cena PCR testů tak vysoká a nebyly k dispozici pro plošné testování?
Projekt zdokumentoval v zevrubných článcích měsíčníku Reportér a v navazujícím webovém rozhovoru některé aspekty byznysu kolem pandemie.
V prvním publikovaném materiálu do hloubky popsal případ miliardového obchodu s rouškami během prvního lockdownu. Druhý materiál popisoval z více úhlů pohedu otázku, kdo nejvíce vydělal na covidových testech s tím, že některé finanční toky stále nejsou jasné. Šlo o desítky miliard. V prosincovém rozhovoru popsal jeden z výrobců praktické byznysové aspekty a zkušenosti s testováním.
Při zpracování výstupů byla použita data od společnosti DatLab, na jejichž pořízení Reportér získal prostředky z dodatečného grantu od NFNZ.
Ukázky z výstupů: (více na www.reportermagazin.cz)