Nedlouho nato dvě tuzemské finanční skupiny koupily důležité mediální domy, ačkoliv opět média nebyla a nejsou jejich hlavním byznysem a někteří z těchto nových majitelů se ani veřejně netají tím, že média hodlají používat jako (zatím) obrannou zbraň v případném obchodně-politickém zápase.
V té době však již procházela nezávislá a kvalitní žurnalistika velkou proměnou celosvětově. Nástup internetu, sociálních sítí, neplacených portálů a s tím spojený významný pokles prodejů tištěných médií vyvolal obrovský tlak na žurnalistiku i na její nezávislost na politice a inzerentech. V evropské i světové politice můžeme sledovat nástup silných autoritářských tendencí a nacionalismu, jejichž prvním nepřítelem je svobodný tisk. Kromě toho pozorujeme stoupající četnost politických výpadů proti médiím stejně jako manipulace nového mediálního prostoru – sociálních sítí a webu, a to i ze strany zahraničních autoritativních mocností, které mají za cíl rozložit důvěru občanů v demokratický stát a jeho hodnoty.
Zakladatelé fondu jsou přesvědčeni, že tyto jevy mají souvislost, a mají obavu o existenci nezávislých médií. Jak vývoj globální krize médií, tak způsob koncentrace vlastnictví hlavních soukromých zpravodajských médií v rukou oligarchů významně oslabil instituci nezávislé a kvalitní žurnalistiky v České republice. Zakladatelé jsou přesvědčeni, že model koncentrovaného vlastnictví médií osobami, pro které média nejsou hlavní činností, v rámci něhož dochází nebo může docházet k ovlivňování redakčního obsahu ze strany majitelů, je ohrožením rovnováhy sil, na níž je založeno demokratické soužití ovládaných s (dočasně) ovládajícími a vůbec celý společenský konsenzus.
Masový odchod kvalitních žurnalistů z tradičních titulů, jako jsou Lidové noviny a MF Dnes, v roce 2014 po prodeji vydavatelství německým vlastníkem Andreji Babišovi byl jen jedním z indikátorů domácí krize, zato však velmi významným.
Myšlenka založení fondu vznikla při setkávání skupiny podnikatelů nad tématem médií a politiky v Prague Business Clubu. Všichni členové se v diskusích shodli na definici problému i na hodnotové orientaci a roli nezávislých médií ve společnosti i politice. Jak lakonicky poznamenal jeden ze zakládajících členů fondu František Dostálek:
„Bez nezávislých médií nebudeme vědět, na kom jsme závislí.“ Skupina zakladatelů se také shodla na nutnosti vytvoření nového modelu podpory nezávislých médií a na konci srpna roku 2016 vznikl první podnikatelský nadační fond na podporu nezávislé žurnalistiky ve střední Evropě – NFNZ.
Více o Fondu – členové Kolegia a Správní rady