NFNZ mezi redakce rozdělí přes milion korun, zhruba půl milionu poputuje dalším projektům, které s tuzemskými médii souvisejí. NFNZ také podpoří spolupráci tří vydavatelství při informování o dění v Evropské unii a blížících se volbách do Europarlamentu přímo z Bruselu.
Milion a čtvrt vyčlenil NFNZ pro jarní grantovou výzvu. Částka se rozdělí mezi projekty, které publiku přinesou výjimečný obsah v podobě investigativy či reportáží. Magazín Reportér dostane podporu na zmapování dotačního prostředí v Česku, Deník N bude rozkrývat propojení politiky, státní správy a byznysu, Deník Alarm přinese reportáž z Českosaského Švýcarska, které se už rok vypořádává s následky ničivého požáru. Redakce Heroine se bude v reportážích věnovat tématu menopauzy, které je ve společnosti běžně tabuizované.
Finanční podporu pro obsahové projekty z jarní grantové výzvy dále dostane také Hlídací pes, který hodlá mapovat “propasti a mosty” mezi generacemi, Euractiv se zaměří na způsoby využití evropských fondů v ČR, Ekonews připraví rozsáhlý materiál na téma greenwashingu, Ekolist bude díky podpoře NFNZ informovat o pozitivních příkladech řešení ekologických problémů.
Vedle novinářů jarní grantová výzva NFNZ podpoří také vzdělávací projekt, a to přípravu materiálů pro zvyšování mediální gramotnosti žáků 2. stupně základních škol, který bude vycházet z celovečerního dokumentárního filmu o zpravodajovi Českého rozhlasu Martinovi Dorazínovi.
„V jarní grantové výzvě získalo podporu devět mediálních projektů z celkových 17 žádostí. Každá z nich byla posouzena externími hodnotiteli na základě předem stanovených kritérií. Důležitou roli při výběru projektů hrál společenský dopad a přínos k veřejné debatě, originalita nebo míra investigativní či analytické práce,“ říká Petr Orálek, výkonný ředitel NFNZ.
V součtu zhruba půl milionu od NFNZ poputuje také na další granty. Patří mezi ně i dvousettisícový příspěvek na náklady související s působením zahraniční zpravodajky v Bruselu v souvislosti s blížícími se volbami do Europarlamentu, jejíž novinářskou práci budou společně využívat Hospodářské noviny, Aktuálně, Voxpot a Drbna.
„Spolupráce tři vydavatelství v oblasti zpravodajství je málo vídaná. NFNZ ji podporuje s cílem poskytnout kvalitní zpravodajství o dění v Evropě a evropských volbách co nejširšímu okruhu čtenářů,” doplňuje Petr Orálek.
NFNZ dostalo letos od Nadace Tipsport účelový dar na vznik obchodní platformy, která má pomoci malým a středně velkým nezávislým vydavatelům efektivně prodávat svůj inzertní prostor. Tuto částku uvolnila Independent Media Clubu, z. s., který platformu společně s Asociací on-line vydavatelů zakládá.
Podporu získal i spolek Zvol si info na tvorbu metodiky a proškolení knihovníků, kteří se na jejím základě zaměří na posílení mediální gramotnosti dospělých.
O rozvojový grant lze na stránkách NFNZ žádat průběžně. Další grantovou výzvu určenou pro přípravu výjimečného kvalitního novinářského obsahu NFNZ spustí na podzim.
Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje široce uznávaný mediální projekt MediaRating. V neposlední řadě NFNZ obhajuje zájmy novinářské obce a spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí.
Marek Cieslar, Rubikon PR
602 134 670