Podpořte nás
Chci odebírat novinky
23. 11. 2020
Mediální kritika

Josef Šlerka: Čtyřlístek mediálních magnátů

Není pochyb, že velkou část médií bude a musí někdo vlastnit. Co však vzbuzuje velkou pozornost a nervozitu, je zamyšlení se nad celkovou strukturou vlastníků českých médií.

Převzetím skupiny CME, do které patří i TV Nova, dokončil Petr Kellner období, v němž česká média přešla do rukou převážně českých podnikatelů. Není pochyb, že velkou část médií bude a musí někdo vlastnit. Co však vzbuzuje velkou pozornost a nervozitu, je zamyšlení se nad celkovou strukturou vlastníků českých médií. 

Koncentrace mediální moci

V první řadě jsou to vlastníci z řad těch největších společností, které v České republice podnikají. V tuto chvíli de facto drtivě ovládá českou mediální scénu čtveřice firem a jejich vlastníků: Daniel Křetínský, Andrej Babiš, vlastníci Penty (Marek Dospiva, Jaroslav Haščák) a Petr Kellner. 

Jinými slovy, mediální moc se soustřeďuje do několika málo rukou. Ostatně závěry nedávno zveřejněné zprávy Media Pluralism Monitor (MPM), vypracované pro Evropskou komisi, hovoří jasně. Česká republika patří k zemím s nejhorší koncentrací mediálního vlastnictví v Evropě. „Podílí se na tom zejména vlastnická koncentrace v rukou oligarchů, neexistence mechanismů chránících redakce před jejich zásahy do obsahů, stejně jako omezená míra transparentnosti vlastnictví,“ píše pro NFNZ sociolog médií Václav Štětka, který je pro MPM koordinátorem sběru dat za Českou republiku.

Konflikt zájmů

Tento samotný fakt již narušuje pluralitu na mediálním trhu. Nicméně u nás je třeba ještě přidat otázku podnikání zmíněných vlastníků. Všichni se totiž svým vlastnictvím staví plně do konfliktu zájmů. 

Často se objevuje otázka, co že to ten konflikt zájmů je. Pokusil jsem se to vysvětlit stručně a jasně při předávání letošních Novinářských cen: 

  • Je střetem zájmů, když vlastník média či konečný beneficient je politicky exponovanou osobou. 
  • Je střetem zájmů, když společnosti, které patří do vlastníkova média, mají vysoký objem smluv se státem. 
  • Je střetem zájmů, když společnosti, které patří do vlastníkova média, podnikají v oblastech speciálně regulovaných státem. Hlavně se jedná o energetický průmysl, dopravu, telekomunikace, dále pak pojišťovnictví, bankovní průmysl a finanční trhy a farmaceutický průmysl, ale také oblast zbrojařství nebo hazard. 

Zjednodušeně lze říct, že majitel média je ve střetu zájmů, když má jeho podnikání takovou povahu, že by se mu mohlo vyplatit manipulovat s veřejným míněním, nebo dokonce měnit podobu demokratických principů a společnosti, ve které žijeme.

Z praxe víme, že pokušení je veliké. Vzpomeňme na kauzu Marka Přibila, kdy jako novinář z MF DNES probíral obsah a načasování svých článků přímo s Andrejem Babišem. Přidejme k tomu dosud živou kauzu ovlivňování redakčního obsahu v internetovém deníku Info.cz skupinou PPF Petra Kellnera. Sázky jsou vysoko a společenská krize, kterou obnažila pandemie koronaviru, bude tato pokušení ještě umocňovat.

Lidé mimo mediální svět často nemají představu o tom, kdo která média vlastní. Vlastníci média buď stoprocentně vlastní, nebo v nich mají významný podíl. Proto jsme pro vás připravili základní mapu koncentrace mediální moci. Věřím, že vám bude k užitku.

Nezávislá média potřebujeme víc než kdy jindy – projekty NFNZ můžete podpořit na Darujme.cz.

Chcete-li podpořit nezávislost médií jinak než finančním darem, můžete podepsat Výzvu na obranu médií, kterou NFNZ vydalo 17. listopadu 2020.

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.