Projekt se zaměřuje na problematiku vzdělávání romských žáků v Moravskoslezském kraji s důrazem na identifikaci dobrých praxí a překážek v integraci do běžného vzdělávacího systému. Skrze analýzu a reportáže z různých škol v kraji plánujeme zmapovat aktuální stav, identifikovat klíčové problémy a funkční mechanismy.
Mimo běžný vzdělávací proud se podle dokumentů ministerstva školství vzdělává zhruba patnáct procent romských žáků. Běžný průměr u dětí z majority jsou přibližně tři procenta. Existuje přes sto škol, kde romské děti tvoří více než třetinu žáků. Problém se netýká inteligence dětí, ale je důsledkem sociální chudoby. Jde také o takzvanou včasnou péči, která probíhá u dětí předškolního věku a řada z nich ji postrádá, přestože je podstatná pro vytvoření vzdělávacích návyků a budoucí úspěch v životě.
Nejvyšší podíl romských žáků ve školách mají severní Čechy a náš kraj - bývalé okresy Opava, Karviná a Frýdek-Místek. Proto se chceme tématu na úrovni našeho kraje věnovat.