„Ukázalo se, že lidé velmi silně vnímají roli vlastníků médií. Více než polovina respondentů považuje za důležitý pro důvěryhodnost zpravodajství fakt, že vlastník média není osoba spojená s politikou nebo prosazováním obchodních zájmů. Pokud médium patří politikům, a to i regionálním, nebo oligarchům, lidé to skutečně vnímají jako možné ohrožení nezávislostí,“ komentuje vztah konzumentů médií k jejich vlastnické struktuře Josef Šlerka.
Nielsen Admosphere se tématu důvěryhodnosti zpravodajských webů a fake news věnuje dlouhodobě. „Cílem je lépe porozumět vnímání tohoto fenoménu ze strany české veřejnosti a zjistit míru obav z jejich šíření a schopnosti takový druh informací v rámci ostatních zpráv rozpoznat,“ říká Hana Friedlaenderová z Nielsen Admosphere.
Vlastnická struktura médií
Více než polovina české internetové veřejnosti (61 %) vnímá jako důležitý atribut důvěryhodnosti zpravodajských zdrojů, to, že jejich vlastníci nejsou spojení s politikou nebo prosazováním obchodních zájmů. Za vlastnické struktury, které nejvíce ohrožují nezávislost médií, projevující se například cenzurou článků, témat, osob, snahou manipulovat veřejným míněním atd., považuje česká veřejnost v prvé řadě média vlastněná či ovládaná vládními nebo jinými vysoce postavenými politiky, média vlastněná či ovládaná politiky na krajské či komunální úrovni a média vlastněná oligarchy.
O tom, že vlastnictví českých médií oligarchy ohrožuje jejich nezávislost, je přesvědčeno 54% české (internetové) veřejnosti, zatímco pouhých 9 % s tímto výrokem nesouhlasí.
Pro 65 % internetové veřejnosti je znalost vlastnické struktury zpravodajských zdrojů, které pravidelně sledují, důležitá. Alarmující však je, že pouze 6 % z těch, kteří zprávy sledují pravidelně alespoň jednou týdně na webu, ví, komu jimi sledovaná média patří.
Prezentaci Josefa Šlerky týkající se nezávislých médií a ohrožení demokracie si můžete stáhnout zde.
Výzkum Nielsen Admosphere se skládá z více částí - Důvěryhodnost médií a Dezinformace a fake news - které budeme publikovat v brzké době.
V případě rozhovoru nebo více informací neváhejte napsat na [email protected]