V úterý 18. dubna publikoval Aleš Borovan na svém webu Borovan.cz článek s titulkem: Vltava Labe Media chce pryč z mediálního ratingu NFNŽ, pokládá jej za netransparentní a subjektivní. V článku jsou nepřesné a zavádějící tvrzení o NFNZ a jeho MediaRatingu.
Jak už NFNZ několikrát v mediálním prostoru vysvětlil, důvod proč nezveřejňuje své dárce je jasný a s nezávislostí médií úzce souvisí: NFNZ ctí nezávislost všech médií, tedy i těch, která od něj získala granty. Snaží se o to, aby psala nezávisle na komukoliv – včetně podporovatelů – a necítila se k nim při tvorbě obsahu nijak zavázána.
Podpora nezávislosti médií a vytváření obsahu na jedné straně a existence transparentních pravidel pro přijímání darů i fungování fondu na straně druhé byly důvody, proč NFNZ své dárce nezveřejňuje.
V minulosti se stalo, že jeden z dárců přestal fond podporovat v reakci na to, že o něm grantista nepsal lichotivě. Dárci tedy musejí počítat s tím, že si podporou NFNZ žádné médium “neuplatí”.
Struktura zakladatelů NFNZ, jeho vedoucích orgánů a hodnotitelů grantů je veřejně k vidění na webu NFNZ.
Základní kódovací kniha vznikla ve spolupráci s Mgr. Lenkou Waschkovou Císařovou, Ph.D. z brněnské Masarykovy univerzity. Metodika i proces hodnocení médií jsou volně dostupné na webu NFNZ.
MediaRating je nástroj odlišující tradičně fungující média od pouhých producentů obsahu. Samotná média hodnotí z hlediska míry jejich transparentnosti vůči čtenářům, kvality dodržování základních novinářských standardů i práci s informacemi a jejich zdroji.
Je vodítkem pro orientaci čtenářů ve světě médií, zvyšuje mediální gramotnost a zároveň se jím mohou řídit firmy zadávající inzerci. Metoda kvalitativního výzkumu má svá pravidla, včetně cross validace a těmito principy se řídíme.
To že je něco hodnoceno lidmi, nemusí nutně znamenat, že je to subjektivní. Zjednodušeně řečeno, děláme obsahovou analýzu, která dává jen minimální prostor subjektivnímu hodnocení.
Od vydavatelství Vltava Labe Media ani redakce Deníku a Deníku.cz NFNZ dosud nezaznamenalo žádnou oficiální komunikaci, která by NFNZ vyzývala k odstranění Deníku a Deníku.cz z MediaRatingu. Pokud by taková výzva přišla, tak se tím NFNZ bude zabývat.
Jak se lze dočíst v metodice MediaRatingu, značnou váhu v hodnocení má i kritérium zvané RELEVANCY. To se snaží potírat právě clickbaity. Hodnotitelé tedy dávají pozor na to, zda titulky odrážejí skutečný obsah textu, zda neobsahují falešné informace či senzační, emotivně zabarvené výrazy bez přímého vztahu k tématu a realitě popisované v článku.
MediaRating potírá i manipulativní zpravodajství. Kritérium GENRES hodnotí, do jaké míry zůstává zpravodajství a fakta oddělené od názorů a komentářů.
Autoři MediaRatingu navíc při revizích metodiky reflektují zpětnou vazbu od redakcí a dbají na to, aby byla v souladu s kvalitní novinářskou prací a tu nepoctivou potírala.
Už jen při pohledu na několik posledních vydání MediaRatingu je patrné, že hodnocení motivovalo celou řadu masmédií k tomu, aby se zlepšovala.
Vedle toho se MediaRatingu daří upozorňovat na toxické weby, které vydělávají na kradeném či dokonce smyšleném obsahu. Tím, že MediaRating používá Seznam, tato média přišla o jeden ze svých hlavních propagačních kanálů.
Jak uváděla tehdejší metodika, každé hodnocené médium mělo možnost napravit formální nedostatky, aby dodatečně získalo lepší hodnocení. Všechny tyto změny byly na webu MediaRatingu transparentně zaznamenané včetně důvodu. Ve zmíněném případě šlo o server Novinky.cz, který opravil odkaz na seznam členů redakce, na základě čehož mohl dostat lepší rating.
Důvody, proč tak tomu je, jsou známé a jsou veřejně dostupné, tedy konkrétně: Rating NFNZ je povinný pro média publikujících pravidelně i občasně obsah označovaný jako zpravodajský. Není tedy pravda, že by Seznam zařazoval “jen” média začleněná do MediaRatingu.
V metodikách z posledních let se lze dočíst, že ABC ČR není jediným kritériem pro zařazení deníku do MediaRatingu.
Koneckonců, Deník N je významný tuzemský deník s nezanedbatelným počtem čtenářů. To že ho neaudituje ABC ČR není relevantní důvod, proč by se jím MediaRating neměl zabývat.
V tuto chvíli nemáme dostatek prostředků na to, abychom se v MediaRatingu věnovali všem zhruba sedmi desítkám regionálních mutací Deníku jednotlivě.
NFNZ se věnuje donátorství médiím napříč názorovým spektrem. Kromě médií, které Borovan zmiňuje, to v poslední době byla např. Přítomnost, Hlídací pes, Reportér, Forum24, Echo24, Investigace a další. Udělené granty včetně jejich výše a účelu NFNZ zveřejňuje na svém webu.
NFNZ nikdy netajil, že čtyři z dvanácti jeho zakladatelů patří i mezi zakladatele Deníku N Jedná se o Martina Vohánku, Jaroslava Horáka, Silke Horákovou a Libor Winklera. Nikdo ze struktur NFNZ do práce týmu stojícím za metodikou a hodnocení MediaRatingu nezasahuje.