Podpořte nás
Chci odebírat novinky
Zpět
Photo by: https://socialninja.net/
16. 2. 2021

Bezmála 40 % Čechů se zpravodajství vyhýbá

Lidí, kteří nesledují téměř vůbec žádné zprávy, přibývá. Vyplývá to z výsledků výzkumu “Češi a zpravodajství 2”, který pro NFNZ uskutečnila agentura Median. Photo by: https://socialninja.net/

Praha, 16. února 2021 - Lidí, kteří nesledují téměř vůbec žádné zprávy, přibývá. Vyplývá to z výsledků výzkumu “Češi a zpravodajství 2” zabývající se mediálním chováním populace ve věku 15 až 79 let. Pro Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) jej již podruhé uskutečnila agentura Median. Zatímco před 4 lety tvořila skupina nekonzumentů zpravodajství 31 %, podle posledního šetření je je to 37 %.

Skupina těch, co se o zpravodajství nezajímají, není stejnorodá. Tvoří ji Nejmladší a politicky neangažovaní, Mladí a zcela apatičtí fatalisté a Starší a masmédiím nedůvěřující. Především pro ty mladší je pak typické, že jsou technicky zdatní a internet používají na denní bázi. Zpravodajské weby však téměř nenavštěvují. 

Výzkum také potvrdil, že zájemců o seriózní zpravodajství zůstává přibližně 20 procent. Tato skupina patří spíše ke vzdělanější a bohatší části populace z velkých měst a je pro ni typický silný zájem o všechna možná témata. 

Mezi těmi, které zpravodajství vůbec nezajímá, a těmi, kteří sledují seriózní zpravodajská média na denní bázi, se pohybují zbylé 4 skupiny obyvatel. Ti mají o zpravodajství zájem, ale dávají přednost méně náročnému zpracování, ať již v podání bulvárních médií nebo zpravodajství komerčních televizí. Tvoří celkem zbylých 40 %. 

NFNZ se proto od loňského listopadu ve spolupráci s Česko.Digital snaží najít alternativní cesty, jak k lidem, kteří zpravodajství ignorují, dopravit alespoň základní informace o okolním dění. 

„Je to velmi alarmující trend, s kterým se musí něco dělat,“ říká advokát a spoluzakladatel NFNZ Jiří Kučera. I nekonzumenti zpravodajství totiž chodí k volbám zhruba ve stejném procentu jako celková populace. „Je jistě lepší, pokud by se tito voliči rozhodovali kvalifikovaně nebo k tomu alespoň měli potřebné informace. Je zcela zjevné, že neinformovaní lidé jsou snazšími oběťmi mediálních manipulací," dodává Jiří Kučera.

Data, na jejichž základě byla analýza provedena v druhé polovině roku 2019, pocházejí ze šetření kontinuálního výzkumu MML-TGI (Market & Media & Lifestyle - TGI), který v České republice od roku 1997 provádí agentura Median. Výzkum se zaměřuje na socioekonomické podmínky respondentů a jejich domácností, jejich mediální a spotřební chování a na nejrůznější aspekty životního stylu. Díky tomuto širokému záběru výzkumu můžeme velmi podrobně popsat výsledné segmenty konzumentů i nekonzumentů médií. 

Podrobnější rozbor výzkum včetně skupin najdete zde.

V případě dotazů neváhejte nás kontaktovat na [email protected].

Další zajímavé výzkumy k tématu

Autor fotografie: https://socialninja.net/

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.