Podpořte nás
Chci odebírat novinky
16. 7. 2024
MediaRating
NFNZ

8 otázek a odpovědí k aktualizovanému MediaRatingu

1.      Proč pravidelná aktualizace MediaRatingu vždy u některých médií vzbuzuje vlnu nevole?

Na rozdíl od jiných zemí nemá Česko funkční mediální platformu novinářských a vydavatelských organizací, která by měla svou etickou radu dbající na dodržování základních novinářských norem (jde často o tiskové či mediální samoregulační rady). MediaRating NFNZ proto ve veřejném zájmu tuto roli již pátým rokem plní a je pochopitelné, že médiím, která nedosáhnou na známku A, se výsledky po každoroční aktualizaci nelíbí. Po celou dobu existence MediaRatingu se ozývají i návrhy hodnocení NFNZ nahradit něčím jiným. NFNZ velmi uvítá, pokud vznikne i další nezávislý a transparentní nástroj hodnocení médií, který bude konkurovat pravidelné analýze sedmi tisíc textů v MediaRatingu a dalších tisíců textů v souvisejícím projektu Mapa médií. Bohužel kromě útoků na MediaRating nic takového zatím nevzniklo.

2.      Nestraní MediaRating (a Mapa médií) někomu? Není to tajný „woke“ projekt či naopak nástroj ultrakonzervativců?

Není. MediaRating je založen na měřitelných kritériích právě proto, aby se vyhnul kritice za ideologickou předpojatost. Do poslední chvíle není jasné, jak se jednotlivé body v dílčích kategoriích sečtou do výsledné známky. V letošním roce tak získala hodnocení A média různé politické orientace zprava i zleva, konzervativní i liberální, např. Forum 24, A2, Echo 24 či Deník N. MediaRating totiž nehodnotí politickou orientaci média.

3.      Která média patří do MediaRatingu a která do Mapy médií?

V MediaRatingu se postupně shromáždila různá média. Televizní, tištěná i online. Celorepubliková i lokální. Malá i velká. Proto vedle MediaRatingu vznikl projekt Mapa médií, který chce dle oborů přehledněji zmapovat českou mediální scénu. Ke Zpravodajským a komentářovým portálům, Ekonomickým a finančním webům, Bulvárním a lifestylovým webům a Mediálním agregátům brzy přibudou i Regionální weby a následně další obory.

V MediaRatingu tak mohou zůstat jen online a tištěná média, která splňují tyto podmínky (viz Metodika):

  • Médium není v přímém střetu zájmů. Pokud je ovládající osobou média politicky exponovaná osoba, je propojení politické a mediální moci příliš úzké, aby šlo mluvit o redakční nezávislosti. Taková média mají automaticky výslednou známku C.
  • Médium není na seznamu Konspiračních a antisystémových serverů a zároveň není na seznamu Junk news a kvazimédií. Přítomnost na obou seznamech vylučuje možnost, že by média naplňovala byť jen základní standardy novinářské a vydavatelské etiky.
  • Médium tvoří z více než 30 % vlastní obsah. Tato kategorie rozlišuje média s výrazným zastoupením vlastní novinářské práce a agregáty převzatých či monitorovaných zjištění. Agregáty a média s nižším zastoupením vlastního obsahu patří do projektu Mapa médií.
  • Médium je plnoformátové, nabízí tedy variabilitu žánrů a formátů, které obsahově pokrývají různost společenského a politického dění v ČR. Úžeji zaměřená oborová média patří do projektu Mapa médií.
  • Médium funguje alespoň jeden rok.

Z hlediska mediatypů se do MediaRatingu kvalifikují:

  • Zpravodajské a publicistické weby, jejichž průměrná návštěvnost za poslední tři měsíce přesahuje 100 tisíc návštěv za měsíc dle NetMonitoru či SimilarWebu.
  • Zařazeny mohou být i méně navštěvované weby, pokud žurnalistická práce redakce je společensky významná (např. oceněná oborovým oceněním).
  • Médium zveřejňuje minimálně pět článků týdně.
  • Tištěná média v periodicitě od deníku po dvouměsíčník, jejichž obsah je samostatně či v regionální kooperaci dostupný celorepublikově.

4.      Co je vlastní obsah? Vždyť přece vše je vlastní obsah, ne?

Není. Jen málokterá média mají stoprocentně svůj původní obsah. Běžně se uveřejňují například přejaté agenturní zprávy. S rozvojem digitálních médií sice razantně stoupl počet produkovaných mediálních textů, ne však jejich původnost. Složeniny z cizích zjištění či několika tweetů nejsou původní obsah. Proto MediaRating přináší publiku informaci, jak velký je podíl vlastních novinářských zjištění či názorů (viz Metodika).

Mezi původní vlastní obsah typicky patří:

  • Vlastní zpravodajské zjištění/téma a rozhovory se zúčastněnými aktéry;
  • Navázání na cizí zjištění doplněné o nové informace od relevantních aktérů;
  • Práce s dokumenty, které nejsou dosud veřejně známy a přinášejí novou informaci;
  • Vlastní publicistické obsahy (komentářové útvary, rozhovor).

Mezi nepůvodní obsah typicky patří:

  • Navázání na cizí zjištění doplněné o pouhý background bez informací od relevantních aktérů;
  • Monitoring jiných médií, agentur, sociálních sítí či snadno veřejně dostupných databází;
  • Složeniny z cizích textů, které nepřináší novou vlastní informaci;
  • Převzatý publicistický obsah.

5.      Není MediaRating jen odnoží Seznamu, když ho Seznam využívá pro svůj Newsfeed?

Není. MediaRating a stejně tak Mapa médií je volně přístupný projekt, který může kdokoliv využívat. Jsme rádi, že se ujal ve vzdělávacích materiálech Občankářů.cz či Jednoho světa na školách, partnersky spolupracuje s podobně zaměřenými projekty jako je Verifee.ai. A také ho využívá Seznam pro řazení příspěvků na své homepage. Že Seznam nijak NFNZ neúkoluje, to dokládá i nespokojená reakce majitele Seznamu Iva Lukačoviče na sítí X po poslední aktualizaci MediaRatingu.

Ten nijak nespecifikuje své výtky k „nízké kvalitě“ MediaRatingu, leč požaduje nový rating od jiné organizace. Jak už bylo řečeno v první otázce a odpovědi, NFNZ konkurenční rating jen uvítá, pokud to ale nebude znamenat, že velké vydavatelské domy budou posuzovat střety zájmů svých majitelů, weby mixující fakta a názory hodnotit oddělování žánrů a média vydělávající na neoznačené reklamě posuzovat oddělování redakčních a reklamních textů. Stejně tak žádné médium nemůže ovlivnit výslednou známku v MediaRatingu, pokud se neukáže, že se stala v hodnocení chyba či se nezlepší médium v jednotlivých kritériích. Rodina médií Seznamu tak nadále v této aktualizaci má následující známky: Seznam Zprávy A, Právo A, Novinky.cz B+. MediaRating je a bude nezávislý.  

6.     Co vše MediaRating vlastně hodnotí a proč šikanuje média za to, kde mají uvedeno IČO?

MediaRating hodnotí jednak transparentnost média a jednak práci s obsahem. Po celou dobu existence se snaží najít taková kritéria, která by byla objektivní a měřitelná (viz Metodika).

  • V transparentnosti se tak hodnotí dostupné informace o majiteli/vydavateli a jeho případný střet zájmů; dostupné informace o redakci; rozlišení redakčního obsahu a reklamních formátů.
  • V obsahové části práce se zdroji; práce s fakty; rozlišování žánrů (zejména zpráv a komentářů); přiměřená důležitost článků, “clickbait”, a doprovodný audiovizuální obsah.

Ivo Lukačovič své výtky nerozvedl, ale odkázal na text Ondřeje Neumanna z Hlídacího psa (text je již aktualizovaný). Ten jako příklad formální šikany uvádí bodovou srážku za to, že IČO nemá na homepage v patičce webu, na kontaktní či organizační stránce. Vždyť přece jde snadno dohledat informaci někde jinde na webu.

MediaRating vychází z německého standardu Impressumspflicht, který i digitálním médiím ukládá povinnost o sobě čtenáři říct alespoň minimum informací. Takto vypadá například Impressum Weltu. MediaRating doporučuje v českém prostředí uveřejnit alespoň základní informace, mezi které základní obchodní identifikátor IČO jistě patří. Proč mít informace o médiu na předpokládatelných místech webu? Protože s argumentací, že vše je možné nakonec někde jinde dohledat, mnoho digitálních médií snižuje svou transparentnost. U dezinformačních médií je to obvykle i záměr. Drtivá většina médií v ČR se základní a snadno dohledatelnou transparentností problém nemá, Hlídací pes trvá na svém přístupu, což je jeho právo.   

Vážnější výtka zní, že není důvod, aby médium čtenáře informovalo, zda se setkává se zpravodajským či názorovým obsahem. Zde není možné docílit shody, protože rozlišení na zpravodajský či názorový text je základem žurnalistiky. Stejně tak jasné pojmenování rubrik, které umožňuje čtenáři správně porozumět textu. Mixování faktů a názorů je jedním z neblahých trendů české žurnalistiky, který přispívá k poklesu důvěry v žurnalistickou profesi v ČR.

Poslední výtka Hlídacího psa je směřována k odlišení reklamy. MediaRating vytkl Hlídacímu psu, že bannerovou reklamu nemá označenou. Pravdou však je, že označená je. Za chybu se omlouváme, dílčí známka je již změněna na A a výsledkem je tak i změna celkového hodnocení. Odlišování reklamního a redakčního obsahu je důležité kritérium, protože trendem je rychlý nárůst neoznačené reklamy či označení matoucím a zavádějícím způsobem. Některá média po zveřejnění aktualizovaného MediaRatingu a Mapy médií již zlepšila označování reklamního prostoru, například Eurozpravy.cz či ŽivotvČesku, a následně jim tak byla zlepšena dílčí známka.

7. Nechybujete nějak často? Nejste jen amatéři a samozvaní experti?

MediaRating se neustále vyvíjí dle situace na trhu. Jedinou možností je proto být transparentní. Pokud uděláme chybu, zveřejníme ji spolu s opravou v Seznamu změn MediaRatingu a Seznamu změn Mapy médií. Médiím nabízíme možnost prodiskutovat veškeré sporné či nejasné momenty hodnocení, pokud o to mají zájem. Zároveň v oblasti hodnocení transparentnosti nabízíme médiím i možnost změny známky, pokud se něco v praxi média změní. U obsahové části hodnocení je změna známky možná vzhledem k náročnosti kódování jen jednou za rok.

Chybou však rozhodně není snaha o nastavení minimálních standardů žurnalistické praxe, ať už jde o transparentnost média, odlišování faktů a názorů či oddělování redakčního a reklamního obsahu.

8.      Nebylo by lepší místo formálních požadavků prostě říct, co jsou dobrá a co špatná média?

Nebylo. Protože na to, co jsou svým ideovým zaměřením „dobrá“ a co „špatná“ média, má každý jiný názor a je to tak v demokracii správné. Proto se MediaRating po celé roky snaží vytvořit takovou sadu kritérií, která jsou měřitelná a nelze je napadnout za ideologickou předpojatost. Pokud vznikne další rating, který bude více kvalitativní a bude preferovat určité ideové zaměření, NFNZ jen uvítá konkurenci. NFNZ však léta rozvoje MediaRatingu a Mapy médií tímto způsobem zdiskreditovat rozhodně nehodlá.   

Cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více o ochraně osobních údajů zde.
Pomáhají ke správnému fungování webových stránek a k přístupu k jejich zabezpečeným částem. Použití těchto cookies není možné odmítnout.

Umožňují analyzovat využívání webových stránek jejich návštěvníky, za účelem jejich vylepšování. Pomáhají nám získat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.